Världens största livsmedelsföretag säger att matpriserna kommer att stiga ytterligare

Nestlé, världens största livsmedelskoncern, säger att priset på basvaror kommer att stiga ytterligare i år, vilket lägger till en rad varningar från konsumentjättar om mer smärta att komma för ansatta hushåll när matpriserna kommer stiga ytterligare.

Nestlé, världens största livsmedelskoncern, säger att priset på basvaror kommer att stiga ytterligare i år, vilket lägger till en rad varningar från konsumentjättar om mer smärta att komma för ansatta hushåll när matpriserna kommer stiga ytterligare.

Tillverkaren av Nescafé-kaffe och KitKat-chokladkakor ökade priserna med 8,2 % 2022, men sa att detta inte var tillräckligt för att kompensera för en ökning av sina egna kostnader, vilket hade sänkt vinsten.

“Vi är fortfarande i en situation där vi reparerar vår bruttomarginal och, som alla konsumenter runt om i världen, har vi drabbats av inflation och nu försöker vi reparera den skada som har skett” sa Nestlés vd. Mark Schneider på ett samtal med reportrar på torsdag.

Prishöjningar kommer att vara “mycket riktade” och endast implementeras där “insatskostnadsinflation motiverar det”, tillade Schneider, även om han avböjde att säga vilka av företagets 2 000 varumärken, som sträcker sig över fryst mat, konfektyr och modermjölksersättning, som skulle påverkas.

Unilever (UL), Coca-Cola (KO), bryggaren Heineken (HEINY), Colgate (CL)-Palmolive och Procter & Gamble (PG), som tillverkar blöjor och Pantene-schampo från Pampers, har alla flaggat för ytterligare prishöjningar på sina varor i år, eftersom de brottas med förhöjda råvaru-, energi- och arbetskostnader.

Kostnaderna för råvaror som energi, mejeriprodukter och spannmål är fortsatt höga trots att de har dragit tillbaka från sina toppar. Arbets- och logistikkostnaderna har också stigit. Det betyder att priserna på varor i butiker sannolikt inte kommer att sjunka någon gång snart.

“Vi har förmodligen passerat toppinflationen, men vi har ännu inte sett toppriserna”, sa Unilevers finanschef Graeme Pitkethly till journalister under ett samtal förra veckan.

Mat, inklusive glass, kommer att se betydande prishöjningar under 2023, sa vd Alan Jope under samma samtal.

Storbritannienbaserade Unilever, som tillverkar Hellmans majonnäs, Knorr-buljongtärningar och Ben & Jerrys glass, höjde priserna med 13,3 % under de sista tre månaderna 2022, det åttonde kvartalet i rad med prisökningar.

Delikat balans

Konsumentvaruföretag har en svår balansgång. Samtidigt som ökande kostnader pressar deras vinstmarginaler, riskerar höjningar av priserna alltför aggressivt att driva bort kunderna.

Unilever sa att prishöjningar gjorde att försäljningsvolymerna minskade med 2,1 % 2022. På samma sätt rapporterade Nestlé en nedgång i försäljningsvolymer under andra halvan av förra året och sa att det delvis var drevet av prissättning.

Heineken sa samtidigt att de förväntade sig att sälja mindre öl i Europa i år på grund av branta prisökningar relaterade till energikostnader.

När shoppare försöker hålla nere matkostnaderna kan återförsäljarnas egna varumärken vara vinnarna. Walmart (WMT) har till exempel sett en stark tillväxt i sin försäljning av egna märkesvaror, och den trenden sträcker sig till återförsäljare i Europa.

Jope sa att Unilever “nyligen hade sett lagerökningar för privata märken i Europa i de flesta kategorier eftersom den ekonomiska situationen tynger kunderna.”

Utöver att driva kunder till privata märkesvaror har branta prishöjningar lett till en del spända förhandlingar mellan konsumentvaruföretag och deras återförsäljarkunder. Jope sa att Unilever hade “robusta” samtal med återförsäljare, som “kräver bevis på de kostnader vi står inför innan de kommer att tolerera ökningar.”

På torsdagen skulle Nestlés Schneider inte dras in i detaljer om företagets samtal med återförsäljare men erkände att “intensiva förhandlingar äger rum.”

“Alla har samma mål och det är att skydda konsumenten från överdriven inflation”, sa han.

Som ett resultat av tvister om prissättning under det senaste året har vissa märkesvaror tagits bort från hyllorna under korta perioder.

Under prisförhandlingarna förra sommaren slutade Kraft Heinz (KHC) att leverera vissa produkter, inklusive tomatketchup och bakade bönor, till den största brittiska dagligvaruhandlaren Tesco (TSCDF). Vid den tiden beskrev Tesco (TSCDF) företagets prishöjningar som “oförsvarliga”. När produkterna återställdes var priserna oförändrade på Heinz mest populära linjer.

Tesco har också “hamnat med andra leverantörer” över prishöjningar, sa dess ordförande John Allen nyligen till BBC.

Supermarketchefer kan se sådana slagsmål som en del av sin arbetsbeskrivning. På tisdagen sa Alexandre Bompard, VD för Frankrikes största dagligvaruhandlare Carrefour (CRERF), att dess roll var att förhandla med leverantörer och “se till att vi begränsar ökningen så mycket vi kan för att skydda kundernas köpkraft.”

Bompard tillade att Carrefour planerar att “avsevärt öka” andelen av sina egna märkesvaror för att nå 40% av försäljningen under de kommande tre åren.

“Trading down”, där shoppare köper billigare versioner av samma produkt, accelererade under 2022 på alla Carrefours marknader, som inkluderar Spanien, Italien, Brasilien, Argentina och Taiwan, noterade han.

Om Vikingen

Med Vikingens signaler har du en god chans att hitta vinnarna och dessutom sälja i tid. Det finns många värdepapper. Med Vikingens autopiloter eller tabeller kan du sortera fram de mest intressanta ETF:erna, aktierna, optionerna, warranterna, fonderna etc..

Klicka här för att se vad Vikingen erbjuder: Detailed Comparison – Börsprogram för dig som vill bli ännu rikare (vikingen.se)

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *