Ett antal stora koldioxidhandlare upptäcker att deras koldioxidkrediter kan vara värdelösa

Trafigura Group, världens största handlare av koldioxidkrediter, har avbrutit en sändning i väntan på resultatet av en undersökning av skogsprojektet bakom enheterna. Situationen har lett till att företaget har bytt ut moträkningarna i ett kontrakt med en företagskund och istället behålla de strandade krediterna i sina egna bokföring.

Trafigura Group, världens största handlare av koldioxidkrediter, har avbrutit en sändning i väntan på resultatet av en undersökning av skogsprojektet bakom enheterna. Situationen har lett till att företaget har bytt ut moträkningarna i ett kontrakt med en företagskund och istället behålla de strandade krediterna i sina egna bokföring.

Hannah Hauman, global chef för koldioxidhandel på Trafigura – och en före detta oljehandlare – säger att den totala värdeförlusten i vissa hörn av den frivilliga koldioxidmarknaden inte liknar allt hon har sett på oljemarknaderna.

Det är det senaste i en rad fall där handlare som hanterar koldioxidkrediter måste behandla sådana tillgångar som strandade. Drygt 75 miljoner koldioxidkrediter ligger för närvarande vilande på Vitols konton, världens största oberoende råvaruhandlare. ACT Commodities Group och ACT Financial Solutions, som båda är enheter i SMS Holding, skrev förra året av cirka 1,5 miljoner krediter.

Sedan den första koldioxidkrediten handlades för ungefär 35 år sedan har marknaden drabbats av en stadig ström av skandaler som har lett till vilda prissvängningar och till och med kollapsande värderingar. Det får konsekvenser inte bara för företag som handlar med sådana krediter, utan också för företag som använder dem för att underbygga gröna anspråk till kunder och tillsynsmyndigheter.

En koldioxidkredit är en papperssäkerhet som representerar ett ton CO2 minskad eller avlägsnad från atmosfären, genererad av projekt som vindkraftsparker eller plantering av träd. Köpare kan byta enheterna eller använda dem för att kompensera sina egna utsläpp, i vilket fall de måste dra tillbaka krediten för att undvika att den används två gånger.

Men oberoende vetenskaplig analys av ett projekts anspråk på att minska koldioxidutsläppen släpar ofta efter utfärdandet av motsvarande koldioxidkrediter, vilket gör att köpare på marknaden för 2 miljarder USD blir utsatta för förluster.

Till skillnad från sin reglerade motsvarighet på efterlevnadsmarknaden saknar den frivilliga koldioxidmarknaden tillsyn, och köpare kan upptäcka att löften från säljare inte alltid håller.

Trafigura köpte nyligen krediter från skogsprojektet Southern Cardamom i Kambodja och hade ett kontrakt om att sälja dessa till en stor återförsäljare. I juni stoppade certifieringsorganet Verra för utsläppsrätter från projektet i avvaktan på en utredning av “kommentarer från intressenter.” Anklagelserna kring projektet fick Trafigura att erbjuda sin kund möjligheten att byta till olika krediter, vilket man accepterade. Det lämnade Trafigura med enheterna avskrivna i sina böcker.

Åtminstone ett företag har skrivit av krediter kopplade till ett skogsprojekt i Zimbabwe som heter Kariba, efter att ha upptäckt att för många hade utfärdats i förhållande till de utsläppsminskningar som faktiskt uppnåtts. Enligt Hauman har sådana problem fått köpare att söka närmare kontakt med offsetprojekt, för att hålla ett närmare öga på hur de drivs. Men det ökar faktiskt risken att klumpas ihop med nedlagda krediter, eftersom köpare fokuserar på färre projekt och låser sig till längre kontrakt, sa hon.

“Kunder vill komma allt närmare sina projekt, och det enda sättet att komma nära och att få den framåt stadiga strömmen av upphandling är att gå för mer sikt avdrag,” sa Hauman, med hänvisning till långsiktiga kontrakt för framtida leverans, i motsats till en engångsaffär avista. Det betyder att “dessa transaktioner har mycket kapital i riskzonen”, sa hon.

Vitol och ACT:s stranded offset är kända som emissions reduction units (ERU). Dessa utfärdades först under ett gammalt FN-program som sedan dess mötts av hård kritik, med ungefär 75 % av de utgivna enheterna som nu anses vara värdelösa.

De 75 miljoner krediter som strandat i Vitols böcker motsvarar en tredjedel av förra årets globala emission, eller två gånger Schweiz årliga CO2-utsläpp. En talesperson för Vitol sa att företaget inte har för avsikt att handla med eller pensionera några ERU:er som det har, och att dessa skrevs ner till noll år sedan. ACT berättade för Bloomberg att det “förstörde” cirka 1,5 miljoner ERU förra året efter att ha insett att de var värdelösa.

Ändå finns det en marknad för skräpkrediter när säljare hittar nya köpare och distributörer. En kund till ACT pensionerade 750 000 ERU förra året, skenbart för att hävda att utsläppen hade kompenserats. När Verra och Gold Standard, världens ledande offsetregister, utfärdade restriktioner för vissa förnybar energikompensation, öppnades ett nytt register i Qatar för att absorbera detta utbud.

Priserna på den frivilliga koldioxidmarknaden varierar kraftigt, med faktorer som ålder och lokalisering av ett projekt som påverkar det upplevda värdet. ERU:er handlades en gång för nära $20 per enhet, men kraschade sedan till ungefär $2 2012 och bara några cent kort därefter. Krediter från projekten Southern Cardamum och Kariba såldes för cirka $10 förra året, enligt mäklardata sammanställd av BloombergNEF.

Hauman säger att köpare av krediter bör lugnas av nya standarder som de som fastställts av Integrity Council for the Voluntary Carbon Market’s Core Carbon Principles, såväl som FNs nya artikel 6-marknad, särskilt där dessa enheter kommer med en redovisningsjustering för att säkerställa att de används inte mer än en gång.

Om Vikingen

Med Vikings signaler har du en god chans att hitta vinnarna och sälja i tid. Det finns många värdepapper. Med Vikings autopiloter, kursdata, tabeller och börskurser kan du sortera ut de mest intressanta ETFerna, aktierna, optionerna, warranterna, fonderna osv.

Klicka här för att se vad Vikingen erbjuder: Detaljerad jämförelse – Börsprogram för dem som vill bli ännu rikare (vikingen.se)

Comments

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *