Brasilien kan komma att exportera fem miljoner ton majs till Kina 2023

Sandro Steinbach, direktör för Center for Agricultural Policy and Trade Studies vid North Dakota State University i USA, avslutade nyligen en studie om globala sjöfartsstörningar under pandemin och effekterna på den amerikanska jordbruksexporten. Brasilien kan komma att exportera fem miljoner ton majs till Kina 2023.

Sandro Steinbach, direktör för Center for Agricultural Policy and Trade Studies vid North Dakota State University i USA, avslutade nyligen en studie om globala sjöfartsstörningar under pandemin och effekterna på den amerikanska jordbruksexporten. Brasilien kan komma att exportera fem miljoner ton majs till Kina 2023.

Steinbach som anses vara en av de främsta rösterna i globala livsmedelskedjor analyserar också de möjliga effekterna av en mindre konkurrenskraftig amerikansk spannmålsproduktion i den globala livsmedelshandeln och hur det kan påverka länder som Brasilien. Slutsatsen är att om inte USA sänker sina majspriser eller den brasilianska produktionen blir okonkurrenskraftig. Han anser att båda dessa saker är osannolik, kommer Brasilien att fortsätta att öka sin majsexport till Kina – den största konsumenten i världen.

I slutet av 2022 godkände Peking flera brasilianska företag som kan exportera majs till Kina. Listan omfattar nu 400 företag. Enligt marknadsuppskattningar kan Brasilien exportera cirka 5 miljoner ton majs till Kina i år – detta är 10 procent av den totala globala majsexporten och 194 procent mer än den brasilianska majsexporten till Kina 2022.

Bara i december, precis efter att Kina och Brasilien slöt ett handelsavtal med majs, exporterade Brasilien 1,1 miljoner ton majs till Kina. I januari exporterades nästan 1 miljon ton. Sedan maj 2022 har de brasilianska majspriserna blivit billigare än amerikanska majs med 0,05 USD per kg i genomsnitt.
En trend med ökande prisskillnader mellan de två länderna kan observeras sedan maj 2022, med Brasiliens genomsnittliga majsexportpris som är lägre.

Dessutom noteras det att sedan 2019 har en extra tull på 10 procent införts på majs som importeras från USA av Kina som ett mått på handelsvedergällning.

Det är möjligt att kombinationen av högre majsexportpris och de ytterligare vedergällningstullarna har gjort det svårt för majsimporterande företag i Kina att fortsätta att köpa från USA. Som ett resultat av detta kan dessa företag ha vänt sig till alternativa leverantörer med lägre priser.

Källa: USDA, Comex.

Om inte USA sänker sina majsexportpriser, Kina tar bort vedergällningstullarna eller Brasiliens majsexportpriser blir okonkurrenskraftiga jämfört med andra leverantörer, är det troligt att Kina kommer att fortsätta att öka sin majsimport från Brasilien.

Hur mycket billigare var den brasilianska majsen förra året jämfört med den amerikanska majsen?

Sedan maj 2022 har det brasilianska majspriset blivit billigare än USA:s majs med 0,05 USD per kg i genomsnitt. USDAs foderutsikter från i januari 2023 förutspår en minskning av amerikansk majsproduktion på grund av minskad inhemsk konsumtion och export.

Försäljningen har varit trög jämfört med föregående år, främst på grund av ökade exportpriser till följd av begränsade exporterbara förnödenheter och höga transportkostnader från landsbygden till exportterminaler, speciellt via pråm från viktiga platser längs Mississippifloden till Mexikanska golfen.

Källa: USDA, Comex

Om trenden med minskad produktion och ökade priser på amerikansk majs fortsätter, kommer Kina sannolikt att vända sig till brasiliansk majs och andra källor för att möta deras behov på medellång och lång sikt.

Kina diversifierar sina leveranskedjor för att vara mindre beroende av leveranser från USA. Det är en lärdom från Covid, sjöfartsutmaningarna och handelskriget. Brasiliens majsexportpriser hade också varit lägre än från USA under de senaste 12 månaderna, vilket gav kinesiska statsägda importörer ytterligare incitament att utöka inköpen från Brasilien.

Det är vanligt att den amerikanska majsexporten till Kina faller under vintern. Den ökade exporten från Brasilien representerar dock en stor förändring som, beroende på prisgapet, kommer att fortsätta att existera på medellång till lång sikt. En ytterligare variabel att ta hänsyn till är den kinesiska efterfrågan. Beroende på storleken på den ekonomiska nedgången kan det bli mindre efterfrågan på kort sikt.

Källa: Världsbanken

USA har förlorat 10 miljarder dollar i export av jordbruksvaror under pandemin

USA förlorade cirka 10 miljarder dollar i jordbruksexport mellan maj 2021 och januari 2022. Orsaken till förlusterna kan inte enbart hänföras till pandemin eller logistikfrågor. Pandemin startade till en början förlusterna för USAs jordbruksexport, men det finns mer i det.

Regeringens svar, den obalanserade handelsmarknaden, sjöfrakterna och bristen på container är alla ansvariga för de logistiska frågorna som orsakade förlusterna för USA:s jordbruksexport.

Drivkrafterna för förlusterna kan sammanfattas i fyra huvudpunkter.

Källa: Federal Reserve of Saint Louis

För det första höjde den personliga sparräntan i höjden. Sedan pandemiutbrottet i början av 2020 har ökade arbetslöshetsersättningar, stimulanskontroller och uppskjutna konsumtionsutgifter fått USAs personliga sparande att skjuta i höjden med cirka 14 procentenheter fram till september 2021.

De ytterligare besparingarna gjorde det möjligt för den amerikanska befolkningen att ha mer köpkraft för att köpa mer hållbara varor, som vanligtvis importerades från asiatiska länder som Kina. Hamnarna på västkusten blev dock allt mer överväldigade av de inkommande produkterna, vilket skapade trängsel i hamnarna och saktade ner handläggningstiden för fartygen som färdas runt kontinenterna.

För det andra resulterade den växande efterfrågan på varaktiga varor från Asien i en avsevärd ökning av fraktraterna till sjöss. I januari 2022 ökade fraktraterna för containers från Asien till USA mer än sex gånger jämfört med perioden före pandemin medan fraktraterna från USA till Asien förblev stabila.

Denna fraktskillnad gjorde det mer lönsamt för containrar att skickas tillbaka till Asien tomma istället för att vänta flera dagar på att fyllas med amerikanska jordbruksprodukter.

För det tredje förstärkte de långsamma handläggningstiderna problemet. Tiden det tog att skicka jordbruksprodukter från USAs västkust till Kina nådde mer än 110 dagar i januari 2022. 2019 tog det bara 50 dagar.

Denna långsamma handläggningstid gör avlastare mindre villiga att vänta fler dagar i de västra hamnarna på jordbruksprodukter. De jagade istället högre fraktpriser genom att frakta varor från Kina till USA.

För det fjärde stod jordbruksexportörerna inför en brist på containrar. Jordbruksexportörer stod inför ökande containerhyraavgifter, överligdagsavgifter och lagringsavgifter.

Vissa jordbruksexportörer var tvungna att omdirigera containrar genom Texas, Vancouver eller östkusten till en stor kostnad. Många avsändare bestämde sig också för att avbryta kontrakt och vägrade att leverera tomma containrar till amerikanska exportörer, och skickade tillbaka dem ofyllda till Asien istället.

Om Vikingen

Med Vikings signaler har du en god chans att hitta vinnarna och sälja i tid. Det finns många värdepapper. Med Vikings autopiloter eller tabeller kan du sortera ut de mest intressanta ETF:erna, aktierna, optionerna, warranterna, fonderna osv.

Klicka här för att se vad Vikingen erbjuder: Detaljerad jämförelse – Börsprogram för dem som vill bli ännu rikare (vikingen.se)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *