Panamakanalens problem visar kostnaderna för extremt väder

Panamakanalens problem är avgörande för handeln mellan Asien och USA:s östkust. Sommarens torrperiod i Panama kan vara hårdare än tidigare år eftersom detta kommer att öka kostnaderna och säkerheten för rederierna och kosta den globala ekonomin.

Panamakanalens problem är avgörande för handeln mellan Asien och USA:s östkust. Sommarens torrperiod i Panama kan vara hårdare än tidigare år eftersom detta kommer att öka kostnaderna och säkerheten för rederierna och kosta den globala ekonomin.

Panamakanalen stöter på problem

Panamakanalen är en av världens största tekniska bedrifter. Kanalen ser cirka 14 000 transiter per år med cirka 270 miljoner ton last. Asien-amerikanska östkusten är den mest trafikerade fartygshandelsvägen i världen, och existensen av Panamakanalen sparar fartyg upp till 8 000 nautiska mil genom att tillåta dem att passera genom Amerika istället för runt Sydamerikas södra spets.

Kanalen matas av regnvatten, som hämtas från Panamas Gatun Lake. Men den senaste tiden har vattennivåerna vid sjön varit extremt låga på grund av torka. Generellt sett upplever sjön säsongsbetonade vattennivåer, men i genomsnitt de lägsta nivåerna upplevs i maj, med mer nederbörd som gör att nivåerna stiger igen i juni och juli. Men när vi närmar oss månaderna juni och juli, förutspås sjöns vattennivåer sjunka istället för att stiga.

Volatilitet blir vanligare

Den här typen av störningar har upplevts tidigare. Under El Niño-evenemang är det generellt sett lägre nederbörd i Panama – särskilt på Stillahavssidan där Gatun ligger. Däremot, under La Niña, tenderar nederbörden att vara över genomsnittet och ofta inträffar översvämningar.

Enligt klimatforskare finns det nu en 90 procent chans för en El Niño-händelse 2023, vilket innebär begränsade vattennivåer i Panamakanalen. Och även utan El Niño verkar det som att vi har gått in i en period av extrem väderleksvolatilitet förvärrad av klimatförändringarna, vilket kommer att leda till enorma störningar i den globala handeln.

Fraktföretagen fångade i korselden

Fartyg som passerar kanalen betalar redan vägtullar och höjda försäkringspremier på grund av en högre risk för pirater. Transportörer överför denna avgift till kunder i form av en Panama Canal Charge (PCC). Från och med den 1 juni kommer CMA CGMs PCC att vara 300 USD per container, medan Maersk inför ett nivåsystem baserat på containerstorlekar och laster.

Dessa avgifter stiger baserat på de avgifter som tas ut av Panama Canal Authority och kommer att stiga när vattennivåerna sjunker.

Inte bara detta, utan maximala djupgående gränser införs av kanalen på grund av de låga vattennivåerna, vilket innebär att fartyg kommer att behöva segla med mindre last.

Detta har uppenbara ekonomiska konsekvenser för rederierna och deras kunder. Redan 2022 sjönk effektiviteten för fartyg som passerade kanalen. Medan 2021 var det genomsnittliga antalet ton per transitering drygt 21 500, 2022 sjönk det till mindre än 20 500 ton.

Detta innebär att rederier tog fler resor med mindre last. Med tanke på begränsningarna och hotande väderhändelser verkar denna trend sannolikt fortsätta.

Amerikanska hamnar på östkusten kan lida

En av de största konsekvenserna för problemen med kanalens vattennivåer är en omfördelning av handeln från USA:s västkust till östkusten. Kina är fortfarande USAs största handelspartner och för den stora hamnen på östkusten (New York-New Jersey) och den stora hamnen på västkusten (Los Angeles) kommer huvuddelen av importen från Asien.

I mars minskade handeln i Los Angeles hamn med nästan 25 procent från samma månad 2022. Sedan ungefär ett år tillbaka har hamnen störts av en stor arbetskonflikt, och vissa avlastare har valt att avleda laster från hamnen som ett resultat.

Det finns dock tecken på att problemen kan lösas. Enligt nyhetsmedier kan ett “preliminärt avtal” ha nåtts. Amerikanska västkusthamnar kan därför vara ett bra alternativ för asiatiska avlastare som har problem med att passera kanalen för att nå östkusten.

Om Vikingen

Med Vikings signaler har du en god chans att hitta vinnarna och sälja i tid. Det finns många värdepapper. Med Vikings autopiloter, kursdata, tabeller och börskurser kan du sortera ut de mest intressanta ETFerna, aktierna, optionerna, warranterna, fonderna osv.

Klicka här för att se vad Vikingen erbjuder: Detaljerad jämförelse – Börsprogram för dem som vill bli ännu rikare (vikingen.se)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *