McDonalds sjönk när kunder drar ner på utgifterna

McDonalds sjönk nära fyra procent i onsdags efter att dess finanschef sa att snabbmatskedjan stod inför en utmanande miljö som hindrade försäljningen under de första månaderna 2024. McDonalds CFO Ian Borden sa att låginkomstkunder har dragit tillbaka utgifterna för snabbmat och andra typer av restauranger. Snabbmatsjätten sade att den vill öka sin andel av kycklingmarknaden och planerar att testa en större hamburgare.

McDonalds sjönk nära fyra procent i onsdags efter att dess finanschef sa att snabbmatskedjan stod inför en utmanande miljö som hindrade försäljningen under de första månaderna 2024. McDonalds CFO Ian Borden sa att låginkomstkunder har dragit tillbaka utgifterna för snabbmat och andra typer av restauranger. Snabbmatsjätten sade att den vill öka sin andel av kycklingmarknaden och planerar att testa en större hamburgare.

McDonalds (MCD)-aktier föll nästan fyra procent på onsdagen efter att snabbmatskedjans finanschef (CFO) vid en investerarkonferens sade att låginkomstkunder hos företaget väljer att äta ute mer sällan.

CFO Ian Borden sa vid ett evenemang i onsdags att oro för inflation och eventuellt uttömda pandemibesparingar innebär att många konsumenter spenderar mindre på snabbmat och andra sorters restauranger.

“Du börjar se mat-hemma-inflation jämfört med mat-hemifrån att komma tillbaka till sin mer, tror jag, historiska dynamik, vilket betyder att jag tror att vissa av dessa konsumenter bara väljer att äta hemma oftare”, sa Borden.

Borden berörde också hårt vinterväder i januari som påverkade försäljningen och resultatet i vissa länder som Frankrike, Kina och regioner som Mellanöstern som har börjat året under förväntningarna.

Förra månaden rapporterade McDonald’s en negativ effekt på försäljningen från bojkotter kopplade till Israel-Hamas-kriget. Under onsdagens presentation sa Borden, “vi fortsätter att ta itu med effekterna av kriget i Mellanöstern.”

Borden sa också att McDonald’s vill öka försäljningen inom områden som kycklingbaserade menyalternativ och planerar att testa några större hamburgaralternativ. Ett annat område Borden sa att företaget vill förbättra är kaffe, både vad gäller den övergripande smaken och konsistensen som kunderna får över olika platser.

McDonald’s-aktien har tappat nära 5 % av sitt värde hittills i år.

Om Vikingen

Med Vikingens signaler har du en god chans att hitta vinnarna och sälja i tid. Det finns många värdepapper. Med Vikingens autopiloter eller tabeller kan du sortera ut de mest intressanta ETF:erna, aktierna, optionerna, warranterna, fonderna osv. Vikingen är ett av Sveriges äldsta aktieanalysprogram.

Klicka här för att se vad Vikingen erbjuder: Detaljerad jämförelse – Börsprogram för dem som vill bli ännu rikare (vikingen.se)

Comments

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *