Aktietipset för vecka 30 från Vikingen och Aktieutbildning.nu!

Veckans Aktietips från Vikingen och Aktieutbildning.nu!

Tipsen publiceras i denna blogg och i våra sociala medier, så välkommen att följa oss på FBLinkedin och X så du inte missar något tips. Säg gärna till vänner och bekanta att göra detsamma!

Rekommenderat köp vecka 30: Sinch

Är det dags att köpa Sinch nu? Mycket talar för det. För ett knappt år sedan skrev vi följande om Sinch!

Varför är det bra läge nu för Sinch?


Teknisk analys 
(se även diagrammen nedan)

  • Stark trend från Augusti 2024, se även analysen här vi skrev Augusti 2024. 
  • Stor rund botten efter kraftigt fall. Bryter nu uppåt.
  • Aktien har rekylerat och är kortsiktigt översåld.
  • Vikingens MultimodellBEST modellen vecka m fl modeller i Vikingen, ger “grönt” ljus och köpsignal.
  • Relativtrenden mot OMX-index ser ut på ungefär samma sätt, kraftigt översåld, lång botten, bryter nu uppåt.

Fundamental analys

Sinch är en “gammal” placerarfavorit som efter mycket problem resultatmässigt nu signalerar en bättre framtid.
Det finns ett antal positiva analyser från olika banker/analyshus som har högre riktkurser. Sinch utgör ett långsiktigt tillväxtcase.

Om bolaget

Sinch AB (publ) är ett svenskt teknikbolag som har vuxit till en global ledare inom molnbaserade kommunikationstjänster. Deras affärsidé handlar om att hjälpa företag att kommunicera med sina kunder på ett enkelt, effektivt och skalbart sätt, oavsett vilken kommunikationskanal kunden föredrar.

Sinch affärsidé i korthet

Sinch positionerar sig som “The Customer Communications Cloud”. Detta innebär att de tillhandahåller en plattform och lösningar som gör det möjligt för företag att skapa meningsfulla konversationer i stor skala, genom att erbjuda en rad olika kommunikationskanaler.


Huvudkomponenter i affärsidén:

  • Kommunikationsplattform (CPaaS – Communications Platform as a Service): Sinch bygger och underhåller en molnbaserad infrastruktur som företag kan koppla upp sig mot via API:er (Application Programming Interfaces). Detta eliminerar behovet för företagen att bygga och underhålla egna komplexa kommunikationssystem.
  • Omnikanalstrategi: Sinch möjliggör kommunikation via en mängd olika kanaler, tex:
    • SMS-meddelanden: En kärnprodukt och en stor intäktskälla. Används för allt från engångslösenord och aviseringar till marknadsföring.
    • Rösttjänster: Möjlighet att skicka röstmeddelanden eller hantera röstsamtal (t.ex. med nummermaskering).
    • E-post: En plattform för att skicka, ta emot och spåra e-post.
    • Rich Communication Services (RCS): En nyare standard för meddelanden med rikare innehåll än SMS.
    • Chattbotar och AI: Integrerar chattbotsfunktioner och AI för automatiserade konversationer och förbättrad kundservice.
    • Videokommunikation: Verktyg för videointeraktion.
    • Verifikationstjänster: För att säkerställa identitet och autentisering.
  • Global räckvidd (“Global Super Network”): Sinch har ett omfattande nätverk av uppkopplingar (över 600 operatörsanslutningar) till mobiloperatörer över hela världen. Detta säkerställer att meddelanden, samtal och e-post kan levereras snabbt, säkert och pålitligt till praktiskt taget vilken mobiltelefon som helst på planeten.
  • Fokus på företagskunder (Enterprise): De riktar sig till både små och medelstora företag samt stora globala koncerner (inklusive många av världens största teknikföretag) inom olika branscher som bank, e-handel, detaljhandel och logistik.
  • Intäktsmodell: Modellen är ofta användningsbaserad, där Sinch tar en liten avgift per meddelande eller transaktion. Vissa produkter, som e-postlösningar, kan också ha prenumerationsbaserade intäkter.
  • Tillväxtstrategi: Historiskt har Sinch vuxit både organiskt och genom en aktiv förvärvsstrategi för att bygga ut sin produktportfölj, utöka sin geografiska närvaro och addera ny teknik (som AI-drivna chattbotar). Under senare tid har fokus även skiftat mot att förbättra lönsamheten och minska skuldsättningen genom att optimera sin verksamhet och integrera förvärvade enheter.
  • AI-integration: Sinch arbetar aktivt med att integrera AI-kapaciteter och standarder (som Model Context Protocol) för att göra det enklare för företag att använda AI-agenter för kundkommunikation.

Kort sagt, Sinch affärsidé är att vara navet för all kundkommunikation för företag, genom att erbjuda en robust och skalbar molnplattform som hanterar komplexiteten i att nå kunder via deras föredragna kanaler, globalt.

Nyhet om Sinch publicerad av Swedbank

EFTER RAPPORT – SINCH

“8 procent bättre än väntad justerad ebitda, stark organisk bruttovinsttillväxt”!

“Sinch har publicerat sina resultat för det andra kvartalet. Nedan följer vår första tolkning. Justerad ebitda var 8 procent över konsensus. Oförändrad tillväxt jämfört med föregående år trots valutamotvind. Stark organisk tillväxt i bruttovinst (ett viktigt nyckeltal). Den organiska tillväxten i bruttovinst uppgick till 6 procent jämfört med föregående år i kvartal två (jämfört med 2 procent i Q1 2025 och 1 procent i Q4 2024), vilket innebär en fortsatt tydlig förbättring. Den organiska försäljningstillväxten uppgick till 2 procent jämfört med föregående år, och var därmed inte lika stark som bruttovinsten. Den rapporterade nettoomsättningstillväxten var -6 procent jämfört med föregående år, negativt påverkad av valutaeffekter (-8 procentenheter). Kassakonvertering uppgick till 39 procent på rullande tolv månader (60 procent i kvartalet). Den negativa, tillfälliga effekten på rörelsekapitalet i första kvartalet påverkar fortfarande rullande siffror. Makrokommentar: Bolaget framhåller det osäkra makroekonomiska läget och förblir försiktigt med kortsiktiga förväntningar.

Sinch uppger att kostnadskontrollen kommer att förbli strikt framöver, samtidigt som man bedömer att ytterligare ett steg har tagits mot de finansiella målen. Överträffandet av konsensus motsvarar cirka 2 procent av helårsprognosen för justerad ebitda 2025. Styrelsen har beslutat att återköpa egna aktier motsvarande upp till 10 procent av aktiekapitalet (meddelades efter stängning i går). Första marknadsreaktion: Aktien har haft en stark utveckling de senaste veckorna (även om den startade från låga nivåer), med en uppgång på cirka 42 procent under de senaste tre månaderna och cirka 40 procent hittills i år. Vid första anblick bör de bättre än väntade siffrorna för justerad ebitda och organisk bruttovinsttillväxt leda till en positiv kursreaktion idag, men vi inväntar mer information från konferenssamtalet, särskilt gällande kortsiktiga utsikter. Vi noterar att aktiekursen tenderar att vara mycket volatil på rapportdagar. Vi upprepar Köp med riktkurs 31 SEK”.

Missa inte Vikingens sommarerbjudande!
30% på Vikingens program samt alla tillägg!

När du har Vikingen Börs, Vikingen Trading eller Vikingen Maxi får du med BEST-Modellen. Alla Vikingens program hjälper dig fatta kloka beslut när det är dags att köpa och sälja. Du kan enkelt följa trender, hitta bra köplägen, bevaka risker och aktiviteten på börsen för dina egna placeringar.

Från och med 19/6 tom 31/8 får du 30% på allt i Vikingens webbshop! Använd koden SOL30. Detta erbjudande kan inte kombineras med andra erbjudanden.

Läs om Vikingens olika programpaket och vad som ingår i dem här. Till Vikingen Mini, Börs och Trading programmen kan du även köpa till de intressanta tillägg du är mest i behov av. Se alla tillägg här.  Samtliga tillägg och alla modeller Vikingen erbjuder ingår i vårt mest kompletta program: Vikingen Maxi.

Här kan du kan titta på kostnadsfria utbildningar om Vikingens program Mini, Börs, Trading och Vikingen Maxi.

Vikingen Financial Software påminner dig om att tidigare resultat inte alltid indikerar framtida vinster och att all handel sker på egen risk.

Med vänlig hälsning

Catrin Abrahamsson-Beynon

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *