Vad är intäktsströmmar?
Många företagsintressenter och redovisningsexperter övervakar de inkomster och utgifter som ett företag tjänar och spenderar för att ytterligare förstå den finansiella stabiliteten i deras organisation. En detalj som de analyserar är de olika sätt som företaget tjänar pengar på de produkter och tjänster som det säljer. Diversifierade intäktsströmmar kan hjälpa ett företag att nå sina mål samtidigt som det ger ekonomisk trygghet genom att erbjuda det flera sätt att tjäna pengar. I den här artikeln definierar vi intäktsströmmar, listar typer och exempel på intäktsströmmar och diskuterar vikten av att ha olika intäktsströmmar.
Vad är intäktsströmmar?
Intäktsströmmar är de olika sätt som ett företag tjänar pengar på. Intäktsströmmar är vanligtvis de olika medierna genom vilka en organisation kan generera intäkter från försäljning av varor och tjänster, men det finns andra intäktsströmmar som ett företag kan skapa beroende på vilka tjänster och aktiviteter företaget tillhandahåller och utför. Det är vanligare att en produktbaserad verksamhet har fler intäkter än ett företag som enbart fokuserar på att tillhandahålla tjänster till sin kundbas.
Resultaträkning | |
För räkenskapsår som slutar 31 december 2025 | Totalt belopp för försäljning, intäktsströmmar, etc., från provbalans |
Intäkter | Totalt belopp för inkomst, räntor, avgifter etc. från provbalans |
Försäljning | Totalt intäkter |
Övriga inkomster | |
Totala intäkter: | Total mängd råvaror, inventarier etc. från provbalans |
Utgifter | Tillgångens nyttjandeperiod (tillgångskostnad – restvärde) |
Kostnad för sålda varor | Totalt belopp för löner och löner, hyra, räntor, förnödenheter, verktyg etc., från provbalansen |
Avskrivning | Totalt belopp för utgifter |
Administrativa kostnader | Totala intäkter – totala kostnader = nettointäkter |
Typer av intäktsströmmar
Du kan kategorisera intäktsströmmar beroende på om de är transaktionsbaserade, tjänstefokuserade, projektintäkter eller återkommande. De olika typerna av intäktsströmmar som faller under dessa kategorier inkluderar:
• Annonsavgifter: Ett företag kan dra nytta av en annonsinkomstström, vilket är när det tjänar pengar baserat på de avgifter det tar ut för annonser som visas på företagets webbplats.
• Tillgångsförsäljning: En tillgångsförsäljning är den vanligaste typen av intäktsström som företag använder. Det går ut på att sälja en produkt till en kund för ett överenskommet pris och sedan ge kunden äganderätten till varan så att de kan använda den som de vill. När ett företag säljer delägande i verksamheten till en investerare eller bildar en ny verksamhet med ett nuvarande företag kallas detta även för en tillgångsförsäljning.
• Mäklararvoden: Mäklararvoden är en intäktsström som ett företag eller entreprenör kan använda där de tjänar pengar baserat på att para ihop personer och företag och underlätta starten av en affär mellan de två parterna.
• Utlåning, uthyrning eller leasing: När en kund lånar ut, hyr eller leasar en tillgång från ett företag, tjänar det företaget pengar på de avgifter de tar ut för en sådan åtgärd.
• Licensiering: Licensiering är när ett företag behåller upphovsrätten till sitt innehåll, men tar ut en avgift av ett annat företag som vill använda innehållet för sina egna behov.
• Prenumerationsavgifter: När en kund registrerar sig för fortsatt tillgång till de tjänster eller produkter ett företag erbjuder och betalar en prenumerationsavgift för det, är detta ytterligare ett sätt som verksamheten genererar intäkter. Prenumerationsavgifter är vanligtvis en passiv inkomstkälla för ett företag.
• Användningsavgifter: Ett företag drar nytta av användningsavgifter beroende på när, hur ofta eller hur mycket en kund eller kund använder deras tjänster.
Exempel på intäktsströmmar
För att bättre förstå olika intäktsströmmar, utforska dessa exempel för olika typer av intäktsgenerering:
• Annonsavgifter: En poddvärd säljer sponsring för sin poddshow och visar sin sponsor under en paus i diskussionen.
• Tillgångsförsäljning: En återförsäljare säljer pappersprodukter som anteckningsblock, mappar och kort till kunder för ett fast pris. Den kunden kan nu använda produkterna de köper hur de vill, inklusive att sälja dem vidare till andra.
• Mäklararvode: En fastighetsmäklare tjänar ett mäklararvode när de kan para ihop med en köpare och en säljare för att underlätta en fastighetsaffär.
• Utlåning, uthyrning eller leasing: Ett biluthyrningsföretag tar ut en hyresavgift av kunder som använder sina bilar under en viss period.
• Licensiering: En musiker äger upphovsrätten för sitt musikskapande, men ett företag som vill använda detta originalinnehåll i sin reklam betalar musikern en licensavgift för denna möjlighet.
• Prenumerationsavgifter: Ett lokalt gym säljer medlemskap till individer som vill använda utrymmet för att träna och ta grupplektioner. Gymmet drar nytta av kostnaden för dessa månatliga medlemsavgifter.
• Användningsavgifter: Stadens vattenbolag som tillhandahåller vatten till stadsdelar och företag inom ett visst distrikt debiterar kunder individuellt för den mängd vatten de använder.
Vikten av att ha inkomstströmmar
Den främsta anledningen till att ett företag har flera intäktsströmmar är att det diversifierar sina sätt att tjäna inkomster så att om en ström misslyckas kan organisationen fortsätta att tjäna pengar på de intäktsströmmar som fortfarande fungerar korrekt. Detta bidrar till att skydda företagets verksamhet och säkerställer fortsatta intäkter för verksamheten. Här är några andra viktiga fakta att tänka på:
Intäkter indikerar ofta affärsresultat
Analytiker och investerare som granskar verksamhetens finansiella rapporter letar ofta efter de olika sätten som verksamheten genererar intäkter. Intäkter korrelerar vanligtvis med prestanda eftersom det tillåter investerare att hitta investeringsmöjligheter och tolka organisationens finansiella framtid, så att ha fler intäktsströmmar som fungerar bra kan visa företagets finansiella styrka. Detta hjälper också investerare att känna sig mer säkra på företagets prestation, stabilitet och förmåga att ge en stabil avkastning på investeringen.
Marknadens behov kan förändras
Intressenterna, ledande befattningshavare och VD för alla företag kommer sannolikt att konsekvent granska placeringen av verksamheten på sin marknad för att avgöra hur företaget kan möta kundernas och klienternas behov. Att förstå att marknaden behöver förändring hjälper dessa nyckelmedarbetare att upptäcka nya sätt att skapa ytterligare intäktsströmmar som hjälper ett företag att nå sina mål. Eftersom marknadens behov kan förändras, kan olika strömmar också säkerställa ekonomisk framgång.
Företag kan experimentera med erbjudanden
Med etablerade intäktsströmmar som har visat sig effektiva kan ett företag välja att experimentera med ytterligare ett sätt att tjäna en vinst för verksamheten utan att nämnvärt påverka den nuvarande inkomsten. Tänk på ett företag som har fem framgångsrika intäktsströmmar och den förmåga företaget kan ha för att se om en sjätte intäktsström fungerar utan att behöva investera mycket pengar i den. Om ett företag arbetar med flera intäktsströmmar är det sannolikt en misslyckad sjätte intäktsström kommer inte att påverka de intäktsströmmar som för närvarande producerar.
Om Vikingen
Med Vikingens signaler har du en god chans att hitta vinnarna och sälja i tid. Det finns många värdepapper. Med Vikingens autopiloter eller tabeller kan du sortera ut de mest intressanta ETF:erna, aktierna, optionerna, warranterna, fonderna osv. Vikingen är ett av Sveriges äldsta aktieanalysprogram.
Klicka här för att se vad Vikingen erbjuder: Detaljerad jämförelse – Börsprogram för dem som vill bli ännu rikare (vikingen.se)