Fundamental analys

Fundamental analys är processen att titta på den fundamental eller grundläggande finansiella nivån för ett företag, särskilt försäljning, resultat, tillväxtpotential, tillgångar, skulder, förvaltning, produkter och konkurrens. Denna typ av analys undersöker nyckeltal för ett företag för att bestämma dess ekonomiska hälsa och ger dig en uppfattning om värdet av dess aktie.

Fundamental analys är processen att titta på den fundamental eller grundläggande finansiella nivån för ett företag, särskilt försäljning, resultat, tillväxtpotential, tillgångar, skulder, förvaltning, produkter och konkurrens. Denna typ av analys undersöker nyckeltal för ett företag för att bestämma dess ekonomiska hälsa och ger dig en uppfattning om värdet av dess aktie.

Många investerare använder fundamental analys ensam eller i kombination med andra verktyg för att utvärdera aktier i investeringssyfte.

Mål för fundamental analys

Målet är att bestämma det nuvarande värdet och, ännu viktigare, hur marknaden värderar aktien. Vanligtvis tar fundamental analys endast hänsyn till de variabler som är direkt relaterade till företaget självt, snarare än det övergripande tillståndet på marknaden eller teknisk analysdata, men här kommer jag att beskriva ett uppifrån och ned tillvägagångssätt för den typiska fundamentala utvärderingen.

Hur går det för ekonomin totalt sett?

Det börjar med den totala ekonomin och går sedan ner från branschgrupper till specifika företag. Som en del av analysprocessen är det viktigt att komma ihåg att all information är relativ. Branschgrupper jämförs mot andra branschgrupper och företag mot andra företag. Det är viktigt att företag jämförs med andra i samma koncern.

Först och främst i en top-down-strategi skulle en övergripande utvärdering av den allmänna ekonomin vara. När ekonomin expanderar gynnas och växer de flesta branschgrupper och företag. När ekonomin går ner brukar de flesta sektorer och företag drabbas. När ett scenario för den totala ekonomin väl har utvecklats kan en investerare dela upp ekonomin i dess olika branschgrupper.

Om prognosen är för en expanderande ekonomi, kommer vissa grupper sannolikt att gynnas mer än andra. En investerare kan begränsa fältet till de grupper som är bäst lämpade att dra nytta av den nuvarande eller framtida ekonomiska miljön.

Ekonomisk expansion

Om de flesta företag förväntas dra nytta av en expansion, skulle risken i aktier vara relativt låg och en aggressiv tillväxtorienterad strategi kan vara tillrådlig. En tillväxtstrategi kan innebära köp av teknologi, bioteknik, halvledaraktier och cykliska aktier.

Ekonomisk kontraktion

Om ekonomin förväntas krympa kan en investerare välja en mer konservativ strategi och söka stabila inkomstorienterade företag. En defensiv strategi kan innebära köp av konsumentvaror, verktyg och energirelaterade aktier.

För att bedöma en branschgrupps potential skulle en investerare vilja överväga den övergripande tillväxttakten, marknadsstorleken och betydelsen för ekonomin. Även om det enskilda företaget fortfarande är viktigt, kommer dess branschgrupp sannolikt att utöva lika mycket, eller mer, inflytande på aktiekursen. När aktier rör sig rör de sig vanligtvis som grupper.

När branschgruppen väl har valts skulle en investerare behöva begränsa listan över företag innan han går vidare till en mer detaljerad analys. Investerare är vanligtvis intresserade av att hitta ledarna och innovatörerna inom en grupp.

Detaljerad analys

Den första uppgiften är att identifiera den nuvarande affärs- och konkurrensmiljön inom en koncern samt framtida trender.

• Hur rankas företagen efter marknadsandel, produktposition och konkurrensfördel?

• Vem är den nuvarande ledaren och hur kommer förändringar inom sektorn att påverka den nuvarande maktbalansen?

• Vilka är hindren för inträde?

Framgång beror på en fördel, vare sig det är marknadsföring, teknik, marknadsandel eller innovation. En jämförande analys av konkurrensen inom en sektor kommer att hjälpa till att identifiera de företag som har ett försprång och de som mest sannolikt kommer att behålla det.

Vid denna tidpunkt kommer du att ha en kortlista över företag och det sista steget i denna analysprocess skulle vara att ta isär de finansiella rapporterna och komma med ett sätt för värdering. Några av de mer populära nyckeltalen hittas genom att dividera aktiekursen med en nyckelvärde.

Fundamentala analysverktyg

De mest populära verktygen för fundamental analys fokuserar på vinst, tillväxt och värde på marknaden.

Även om var och en av dessa faktorer kanske inte är betydande i sig, kan det vara mycket effektivt att kombinera dem och skräddarsy ditt förhållningssätt till den sektor och det företag du analyserar för att identifiera det verkliga värdet på en aktie. Genom att göra det kan du bestämma “biljettpriset” för din potentiella investering och bedöma om dina nuvarande investeringar har nått sin fulla potential.

Denna metod förutsätter att ett företags aktiekurs är knuten till dess inkomster, intäkter eller tillväxt. Investerare kan ranka företag baserat på dessa värderingsförhållanden. De med höga multiplar kan anses övervärderade, medan de med låga multiplar kan anses vara bra värde. Men det är också möjligt att företag med låga multipelnivåer presterar dåligt, medan företag med hög multipel har utrymme att växa.

Kom ihåg att marknaden oftast har rätt i längden

Efter allt detta arbete kommer du att sitta kvar med en handfull kandidater och det är här jag rekommenderar att du använder teknisk analys för att utveckla en handelsplan för var och en av dem.

Jag vet att investerare tenderar att dra sig undan teknisk analys, men detta är ett allvarligt misstag, enligt min åsikt. Att veta hur man läser diagram och förstå att teknisk analys faktiskt är att förstå grundläggande mänsklig psykologi kommer att hjälpa dig att maximera dina vinster och minimera dina förluster; hur låter det för dig?

Så här, i ett nötskal, är fördelarna och nackdelarna med fundamental analys.

Fördelar

Fundamental analys är bra för långsiktiga investeringar baserade på långsiktiga trender, mycket långsiktiga. Förmågan att identifiera och förutsäga långsiktiga ekonomiska, demografiska, tekniska eller konsumenttrender kan gynna tålmodiga investerare som väljer rätt branschgrupper eller företag.

En sund fundamental analys hjälper till att identifiera företag som representerar ett bra värde. Några av de mest legendariska investerarna tänker långsiktigt och värdesätter. Graham och Dodd, Warren Buffett och John Neff ses som värdeinvesteringarnas mästare. Fundamental analys kan hjälpa till att avslöja företag med värdefulla tillgångar, en stark balansräkning, stabila vinster och uthållighet.

En av de mest uppenbara, men mindre påtagliga, belöningarna med fundamental analys är utvecklingen av en grundlig förståelse för verksamheten. Efter sådan noggrann forskning och analys kommer en investerare att vara bekant med de viktigaste drivkrafterna för intäkter och vinst bakom ett företag. Vinst och vinstförväntningar kan vara potenta drivkrafter för aktiepriser. Även vissa tekniker kommer att gå med på det. En god förståelse kan hjälpa investerare att undvika företag som är benägna att få underskott och identifiera de som fortsätter att leverera.

Förutom att förstå verksamheten tillåter fundamental analys investerare att utveckla en förståelse för de viktigaste värdedrivarna och företagen inom en bransch. En akties pris påverkas starkt av dess branschgrupp.

Genom att studera dessa grupper kan investerare bättre positionera sig för att identifiera möjligheter som är högrisk (teknik), lågrisk (nyttoverksamhet), tillväxtorienterad (dator), värdedriven (olja), icke-cyklisk (konsumentprodukter), cyklisk (transport) eller inkomstorienterad (hög avkastning).

Aktier rör sig som en grupp

Genom att förstå ett företags verksamhet kan investerare bättre positionera sig för att kategorisera aktier inom sin relevanta branschgrupp. Verksamheten kan förändras snabbt och med det intäktsmixen för ett företag. Detta hände många av de rena internetåterförsäljarna, som egentligen inte var internetföretag, utan vanliga återförsäljare. Att känna till ett företags verksamhet och att kunna placera det i en grupp kan göra en enorm skillnad i relativa värderingar.

Nackdelar

Den största nackdelen för mig är att om den används på egen hand, tar fundamental analys inte hänsyn till fenomenet flockmentalitet.

• På lång sikt styrs företagens pris per aktie (PPS) av deras resultat, det vill säga vinsten de ger.

• På kort sikt kan farten vara ganska inflytelserik på PPS.

Jag är säker på att du har märkt att vissa aktier anses vara älsklingar på marknaden och till en viss grad spelar det ingen roll vad deras kvartalsresultat är; folk fortsätter att köpa. Detsamma gäller för företag som helt plötsligt faller i onåd av någon anledning, äkta eller inte. De fortsätter att bli hamrade oavsett vilka resultat företaget pumpar ut, tills det en dag vänder. Fundamental analys tar inte hänsyn till detta irrationella beteende.

Fundamental analys kan ge utmärkta insikter, men det kan vara utomordentligt tidskrävande. Tidskrävande modeller producerar ofta värderingar som strider mot det nuvarande priset som råder på Wall Street. När detta händer hävdar analytikern i princip att hela gatan har fel. Detta är inte att säga att det inte finns missförstådda företag där ute, men det är ganska fräckt att antyda att marknadspriset, och därmed Wall Street, är fel.

Värderingstekniker varierar beroende på branschgrupp och specifikationer för varje företag. Av denna anledning krävs en annan teknik och modell för olika branscher och olika företag. Detta kan bli ganska tidskrävande, vilket kan begränsa mängden analys som kan utföras.

Verkligt värde baseras på antaganden

Eventuella förändringar av tillväxt eller multiplikatorantaganden kan avsevärt förändra den slutliga värderingen. Fundamentala analytiker är i allmänhet medvetna om detta och använder känslighetsanalyser för att presentera en basfallsvärdering, en best-case-värdering och en worst-case-värdering. Men även på en värsta tänkbar värdering är de flesta modeller nästan alltid hausse, frågan är bara hur mycket.

Majoriteten av informationen som går in i analysen kommer från företaget självt. Företag anställer chefer för investerarrelationer specifikt för att hantera analytikergemenskapen och släppa information. Som Mark Twain sa, “det finns lögner, jäkla lögner och statistik.”

När det gäller att massera data eller snurra tillkännagivandet är finanschefer och chefer för investerarrelationer proffs. Endast analytiker på köpsidan tenderar att våga sig förbi företagsstatistiken. Buy-side analytiker arbetar för fonder och penningförvaltare. De läste rapporterna skrivna av analytiker på säljsidan som arbetar för de stora mäklarna (CIBC, Merrill Lynch, Robertson Stephens, CS First Boston, Paine Weber, DLJ för att nämna några).

Dessa mäklare är också involverade i underwriting och investment banking för företagen. Även om det finns restriktioner för att förhindra en intressekonflikt, har mäklare en pågående relation med företaget som analyseras. När du läser dessa rapporter är det viktigt att ta hänsyn till eventuella fördomar som en analytiker på säljsidan kan ha. Köpsideanalytikern, å andra sidan, analyserar företaget rent ur investeringssynpunkt för en portföljförvaltare. Om det finns en relation till företaget är det oftast på andra villkor. I vissa fall kan detta vara en stor aktieägare.

När marknadsvärderingar sträcker sig bortom historiska normer finns det ett tryck att justera tillväxt och multiplikatorantaganden för att kompensera. Om Wall Street värderar en aktie till 50 gånger vinsten och det nuvarande antagandet är 30 gånger, skulle analytikern bli pressad att revidera detta antagande högre.

Det finns ett gammalt ordspråk på Wall Street:

Värdet av en tillgång (aktie) är bara vad någon är villig att betala för den (aktuellt pris).

Wall Street Adage

Precis som aktiekurserna fluktuerar, så gör även tillväxt och multiplikatorantaganden. Ska vi tro på Wall Street och aktiekursen eller analytiker och marknadsantaganden? Det brukade vara så att fritt kassaflöde eller intäkter användes med en multiplikator för att komma fram till ett verkligt värde. 1999 såldes S&P 500 vanligtvis för 28 gånger fritt kassaflöde. Men eftersom så många företag var och förlorar pengar har det blivit populärt att värdera ett företag som en multipel av dess intäkter. Detta verkar vara OK, förutom att multipeln var högre än PE för många aktier! Vissa företag ansågs vara fynd med 30 gånger intäkterna.

Sammanfattningsvis kan fundamental analys vara värdefull, men den bör behandlas med försiktighet. Om du läser forskning skriven av en analytiker på säljsidan är det viktigt att vara bekant med analytikern bakom rapporten. Vi har alla personliga fördomar, och varje analytiker har någon form av partiskhet. Det är inget fel i detta och forskningen kan fortfarande vara av stort värde. Lär dig vad betygen betyder och en analytikers meritlista innan du hoppar av djupet.

Företagsuttalanden och pressmeddelanden ger bra information, men de bör läsas med en sund grad av skepsis för att skilja fakta från snurran. Pressmeddelanden sker inte av en slump; de är ett viktigt PR-verktyg för företag. Investerare bör bli skickliga läsare för att sålla bort den viktiga informationen och ignorera hypen.

Kvantitativ och kvalitativ

Du kan definiera fundamental analys som “fundamental forskning”. Detta är inte mycket till hjälp för en investerare som inte vet vad “fundamentals” är och hur man använder dem. Grundläggande faktorer inkluderar saker som intäkter och vinst. Fundamentals inkluderar också allt från företagets marknadsandel till kvaliteten på dess ledning. Fundamental faktorer är grupperade i två kategorier: kvantitativa och kvalitativa.

Kvantitativa faktorer kan mätas i numeriska termer. Kvantitativa grunder är numeriska egenskaper hos ett företag. Det enklaste sättet att identifiera kvantitativa data är de finansiella rapporterna. Intäkter, vinst och tillgångar kan mätas med stor precision.

Kvalitativa faktorer relaterar till någots kvalitet eller karaktär, i motsats till storlek eller kvantitet. Kvalitativa grunder är mindre påtagliga faktorer – saker som kvaliteten på ett företags styrelseledamöter och nyckelchefer, dess varumärkeserkännande, patent eller proprietär teknologi.

Om Vikingen

Med Vikingens signaler har du en god chans att hitta vinnarna och sälja i tid. Det finns många värdepapper. Med Vikingens autopiloter eller tabeller kan du sortera ut de mest intressanta ETF:erna, aktierna, optionerna, warranterna, fonderna osv. Vikingen är ett av Sveriges äldsta aktieanalysprogram.

Klicka här för att se vad Vikingen erbjuder: Detaljerad jämförelse – Börsprogram för dem som vill bli ännu rikare (vikingen.se)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *